Beeld van de schaakpubquiz bij Moira-Domtoren.

Schaakclub Moira-Domtoren uit Utrecht is winnaar geworden van de hoofdprijs van de abonnee wervingsactie van het magazine Schaken.NL. De Utrechtse club wist de meeste nieuwe abonnees te werven. De prijs was een schaakpubquiz verzorgd door grootmeester Dimitri Reinderman. Ook ontving de club 50 KNSB jubileumpennen (pennen uitgebracht ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de KNSB).

Leuk en leerzaam

De pubquiz vond vrijdag jl. plaats. Het werd een ontzettend leuke, leerzame en gezellige avond. De deelnemers konden als teams meedoen. Men had fraaie teamnamen bedacht zoals ´Loes & De Pionnen´, ´Uit de Zeeuwse klei´, ´Drie paarden vooruit´, ´Mat in vier´, ´De echte jeugd en de eeuwige jeugd´ en ´Rokeren is tempoverlies´.

Ook ‘de Prutsers’ (Max, Erwin en Gavin) deden het goed. (foto Gonnie Oosterbaan)

Onderhoudend

Allereerst bogen de teams zich over een A4’tje met afbeeldingen van prominente schakers, die o.a. gekoppeld moesten worden aan een muziekaanwijzing. Viel niet altijd mee, maar leerzaam was het wel. Onderhoudend was ook de vraag over het einde van het grote schaakspel op het Euweplein in Amsterdam en de vraag over een zekere GM die in weerwil van zijn persoonlijke score met zijn teams een bijna niet meer te kloppen recordaantal achtereenvolgende nederlagen in de meesterklasse leed.

De deelnemers schreven de antwoorden op papier. Wie kent de Nederlandse topspelers op het middelste blaadje? (foto Gonnie Oosterbaan)

Schaakpuzzelboek

Tijdens de pauze was er gelegenheid een gesigneerd exemplaar te kopen van het vorig jaar verschenen schaakpuzzelboek The Chess Pub Quiz Puzzle Book van Dimitri Reinderman.

Op de website van Moira-Domtoren staat een verslag:

Schaakpubquiz: Good times met Dimitri